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Anomaly detection on wind turbines components, before they reach a dangerous level, with deep learning methods applied on SCADA dataset / Hubert Mugabo Pitie
Titre : Anomaly detection on wind turbines components, before they reach a dangerous level, with deep learning methods applied on SCADA dataset Type de document : Travail de fin d'études Auteurs : Hubert Mugabo Pitie, Auteur ; Dimitrios Tourtounis, ; François Defrance, Editeur : ECAM Année de publication : 2019 Note générale : AKKA TECHNOLOGIES Langues : Anglais (eng) Index. décimale : TFE - Informatique (ECAM) Résumé : The transition from fossil energies to renewable ones will require the use of different energy sources. Wind Turbine (WT) is one of the solutions as it uses the wind (a renewable source) as the energy source. The WT costs come mainly from the operating cost, the cost to maintain the WT. Today, the maintenance is done periodically or after a problem is detected. To reduce this cost, artificial intelligence methods (Neural Networks) can be used with the Supervisory Control and Data Acquisition (data) system to monitor the condition of Wind Turbine components. The monitoring is done by predicting anomalous behavior. The goal of this thesis is to implement a predictive maintenance, via Neural Networks, to detect anomalous behaviors and prevent them or reduce their impact. Anomaly detection on wind turbines components, before they reach a dangerous level, with deep learning methods applied on SCADA dataset [Travail de fin d'études] / Hubert Mugabo Pitie, Auteur ; Dimitrios Tourtounis, ; François Defrance, . - ECAM, 2019.
AKKA TECHNOLOGIES
Langues : Anglais (eng)
Index. décimale : TFE - Informatique (ECAM) Résumé : The transition from fossil energies to renewable ones will require the use of different energy sources. Wind Turbine (WT) is one of the solutions as it uses the wind (a renewable source) as the energy source. The WT costs come mainly from the operating cost, the cost to maintain the WT. Today, the maintenance is done periodically or after a problem is detected. To reduce this cost, artificial intelligence methods (Neural Networks) can be used with the Supervisory Control and Data Acquisition (data) system to monitor the condition of Wind Turbine components. The monitoring is done by predicting anomalous behavior. The goal of this thesis is to implement a predictive maintenance, via Neural Networks, to detect anomalous behaviors and prevent them or reduce their impact. Exemplaires
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thesis_memoire_MuGaBo_13022_compressed.pdfAdobe Acrobat PDF
Titre : Calorimètre électronique alimenté par récolte d’énergie thermique Type de document : Travail de fin d'études Auteurs : Landry Taymans, Auteur ; Michaël Jeanmotte, ; François Defrance, Editeur : ECAM Année de publication : 2022 Note générale : G.M ELECTRONICS Langues : Français (fre) Index. décimale : TFE - Electronique Résumé : Ce travail de fin d’études (TFE) est réalisé au sein de G.M.Electronics, une entreprise de monitoring énergétique. Dans le cadre de ses activités, G.M.Electronics utilise des calorimètres afin de pouvoir comptabiliser et analyser la consommation énergétique des différents radiateurs d’un bâtiment. Ces données peuvent ensuite servir à répartir les frais de chauffage entre les différents utilisateurs du bâtiment ou encore à cibler les radiateurs qui consomment le plus afin de trouver des solutions pour limiter leur consommation et ainsi être plus écologique. À l’heure actuelle, G.M.Electronics utilise des calorimètres construits par des fabricants externes qui fonctionnent à l’aide d’une pile et ont une durée de vie d’environ dix ans. L’objectif de ce travail est de concevoir et de réaliser un calorimètre qui utilise la récolte d’énergie (« energy harvesting ») thermique afin d’alimenter le calorimètre directement avec une petite fraction de l’énergie fournie par le radiateur. Cela permet de se passer de l’utilisation d’une pile et de proposer une durée de vie étendue (supérieure à dix ans) par rapport aux calorimètres présents actuellement sur le marché. Le calorimètre ainsi réalisé nécessitera moins d’interventions et sera également plus écologique sur le long terme.
Calorimètre électronique alimenté par récolte d’énergie thermique [Travail de fin d'études] / Landry Taymans, Auteur ; Michaël Jeanmotte, ; François Defrance, . - ECAM, 2022.
G.M ELECTRONICS
Langues : Français (fre)
Index. décimale : TFE - Electronique Résumé : Ce travail de fin d’études (TFE) est réalisé au sein de G.M.Electronics, une entreprise de monitoring énergétique. Dans le cadre de ses activités, G.M.Electronics utilise des calorimètres afin de pouvoir comptabiliser et analyser la consommation énergétique des différents radiateurs d’un bâtiment. Ces données peuvent ensuite servir à répartir les frais de chauffage entre les différents utilisateurs du bâtiment ou encore à cibler les radiateurs qui consomment le plus afin de trouver des solutions pour limiter leur consommation et ainsi être plus écologique. À l’heure actuelle, G.M.Electronics utilise des calorimètres construits par des fabricants externes qui fonctionnent à l’aide d’une pile et ont une durée de vie d’environ dix ans. L’objectif de ce travail est de concevoir et de réaliser un calorimètre qui utilise la récolte d’énergie (« energy harvesting ») thermique afin d’alimenter le calorimètre directement avec une petite fraction de l’énergie fournie par le radiateur. Cela permet de se passer de l’utilisation d’une pile et de proposer une durée de vie étendue (supérieure à dix ans) par rapport aux calorimètres présents actuellement sur le marché. Le calorimètre ainsi réalisé nécessitera moins d’interventions et sera également plus écologique sur le long terme.
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TFe_17046_Landry_Taymans_compressed.pdfAdobe Acrobat PDF Conception et réalisation d’un amplificateur de classe D pour le pilotage d’un Shaker Electrodynamique / Victor-Emmanuel Puissant Baeyens
Titre : Conception et réalisation d’un amplificateur de classe D pour le pilotage d’un Shaker Electrodynamique Type de document : Travail de fin d'études Auteurs : Victor-Emmanuel Puissant Baeyens, Auteur ; Manuel Legaye, ; François Defrance, Editeur : ECAM Année de publication : 2019 Note générale : GENITEK Langues : Français (fre) Index. décimale : TFE - Electronique Résumé : Genitek, entreprise spécialisée dans le développement d’électronique embarquée, souhaite vérifier la résistance de ses développements à différents types de vibrations et de chocs tels que ceux retrouvés dans l’aviation, le ferroviaire ou encore la défense. Afin de réaliser ces tests, elle a fait l’acquisition d’un shaker électrodynamique, cependant dépourvu de ses différents éléments de contrôle et d’alimentation, et par conséquent inutilisable. L’objectif de ce travail de fin d’études est donc d’initier la remise en service de ce shaker par le développement de son alimentation. Plus précisément, nous nous attarderons sur la conception et réalisation d’un amplificateur de classe D chargé de moduler le signal sinusoïdal reçu par un contrôleur en une onde dont la tension et le courant soient suffisants pour faire vibrer le shaker. Ceci correspond à une conversion de +/- 10 V vers 0-90 V 18 A, le tout avec une plage de fréquences allant de 5 Hz à 5 kHz. Ce travail de fin d’études ne concerne donc que la partie alimentation du shaker. L’élaboration de l’aspect contrôle et régulation en vibration fera alors partie d’un autre travail, une fois l’alimentation opérationnelle. Conception et réalisation d’un amplificateur de classe D pour le pilotage d’un Shaker Electrodynamique [Travail de fin d'études] / Victor-Emmanuel Puissant Baeyens, Auteur ; Manuel Legaye, ; François Defrance, . - ECAM, 2019.
GENITEK
Langues : Français (fre)
Index. décimale : TFE - Electronique Résumé : Genitek, entreprise spécialisée dans le développement d’électronique embarquée, souhaite vérifier la résistance de ses développements à différents types de vibrations et de chocs tels que ceux retrouvés dans l’aviation, le ferroviaire ou encore la défense. Afin de réaliser ces tests, elle a fait l’acquisition d’un shaker électrodynamique, cependant dépourvu de ses différents éléments de contrôle et d’alimentation, et par conséquent inutilisable. L’objectif de ce travail de fin d’études est donc d’initier la remise en service de ce shaker par le développement de son alimentation. Plus précisément, nous nous attarderons sur la conception et réalisation d’un amplificateur de classe D chargé de moduler le signal sinusoïdal reçu par un contrôleur en une onde dont la tension et le courant soient suffisants pour faire vibrer le shaker. Ceci correspond à une conversion de +/- 10 V vers 0-90 V 18 A, le tout avec une plage de fréquences allant de 5 Hz à 5 kHz. Ce travail de fin d’études ne concerne donc que la partie alimentation du shaker. L’élaboration de l’aspect contrôle et régulation en vibration fera alors partie d’un autre travail, une fois l’alimentation opérationnelle. Exemplaires
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Rapport_TFe_Victor_Puissant_Baeyens_12098_compressed.pdfAdobe Acrobat PDF
Titre : Design and analysis of an active battery management system Type de document : Travail de fin d'études Auteurs : Maha Ben Romdhane, Auteur ; Omar Hegazy, ; François Defrance Editeur : ECAM Année de publication : 2017 Note générale : VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL Langues : Anglais (eng) Index. décimale : TFE - Electronique Résumé : For the automotive engineering, the battery pack is one of the most important devices in the vehicle. To extend its lifetime, boost performance and efficiency in order to reply to specific applications and minimize the progressive degradation of the individual battery cells, a battery management system (BMS) is needed. This BMS monitors and protects against overcharge, over-discharge and cell imbalance depending on the battery’s chemistry. In this thesis, a battery balancing system is developed. It uses an active inductive topology and switching control strategy through an embedded system. The coil based active battery management system will be applied on a series 4 cells Lithium Ion battery. This research will show the benefits of maintaining the cell balance on the performance and the performance and thr lifetime battery. Design and analysis of an active battery management system [Travail de fin d'études] / Maha Ben Romdhane, Auteur ; Omar Hegazy, ; François Defrance . - ECAM, 2017.
VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
Langues : Anglais (eng)
Index. décimale : TFE - Electronique Résumé : For the automotive engineering, the battery pack is one of the most important devices in the vehicle. To extend its lifetime, boost performance and efficiency in order to reply to specific applications and minimize the progressive degradation of the individual battery cells, a battery management system (BMS) is needed. This BMS monitors and protects against overcharge, over-discharge and cell imbalance depending on the battery’s chemistry. In this thesis, a battery balancing system is developed. It uses an active inductive topology and switching control strategy through an embedded system. The coil based active battery management system will be applied on a series 4 cells Lithium Ion battery. This research will show the benefits of maintaining the cell balance on the performance and the performance and thr lifetime battery. Exemplaires
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final_report.pdfAdobe Acrobat PDF Design and Modeling of Multilevel Converter for Drivetrains and Stationnary applications / Antoine Boucquey
Titre : Design and Modeling of Multilevel Converter for Drivetrains and Stationnary applications Type de document : Travail de fin d'études Auteurs : Antoine Boucquey, Auteur ; Omar Hegazy, ; François Defrance, Editeur : ECAM Année de publication : 2019 Note générale : VUB
Langues : Anglais (eng) Index. décimale : TFE - Electromécanique Résumé : The depletion of fossil resources and the trend towards massive decarbonization lead to a growth of electrification around the world. As a result, electrification is intended to grow exponentially in the coming years and power electronic converters will play a key role over a wide range of applications. They are expected indeed to be more reliable, modular, easy-to-maintain and cost efficient. This thesis consists on modeling, analyzing and manufacturing a Multilevel Converter which, at first sight, meets these requirements. The basic principle of the Multilevel Converter is to build a sinewave thanks to several DC sources. The switching stress as well as the harmonic distortion are therefore lower in comparison with traditionnal inverter using one bulky DC source. The objective of the thesis is therefore to develop, design and build our own Multilevel Converter in order to analyse/compare its behaviour with respect to other technique over two applications : automotive and stationnary applications. Finally, the limitations, the influencing factors as well as the development paths will be discussed for any eventual future work. Design and Modeling of Multilevel Converter for Drivetrains and Stationnary applications [Travail de fin d'études] / Antoine Boucquey, Auteur ; Omar Hegazy, ; François Defrance, . - ECAM, 2019.
VUB
Langues : Anglais (eng)
Index. décimale : TFE - Electromécanique Résumé : The depletion of fossil resources and the trend towards massive decarbonization lead to a growth of electrification around the world. As a result, electrification is intended to grow exponentially in the coming years and power electronic converters will play a key role over a wide range of applications. They are expected indeed to be more reliable, modular, easy-to-maintain and cost efficient. This thesis consists on modeling, analyzing and manufacturing a Multilevel Converter which, at first sight, meets these requirements. The basic principle of the Multilevel Converter is to build a sinewave thanks to several DC sources. The switching stress as well as the harmonic distortion are therefore lower in comparison with traditionnal inverter using one bulky DC source. The objective of the thesis is therefore to develop, design and build our own Multilevel Converter in order to analyse/compare its behaviour with respect to other technique over two applications : automotive and stationnary applications. Finally, the limitations, the influencing factors as well as the development paths will be discussed for any eventual future work. Exemplaires
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Master_Thesis_VF_compressed.pdfAdobe Acrobat PDF PermalinkDéveloppement, programmation et validation d’un banc de test ICT (in-circuit test) pour une carte CPU. / Deniz Soysal
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